Blog o vaspitanju dece zasnovan na ličnom iskustvu

Kada dati detetu olovku u ruke?

Kada dati detetu olovku u ruke?

Detetu dati olovku u ruke kada primetite da može da je drži i da je zainteresovano. Ne forsirati.

Po knjizi, faza škrabanja traje do treće godine, faza crtanja punoglavca od treće počinje. To je tačno ukoliko pustite dete samostalno da crta šta želi.

Radim sa decom od 3 godine, znam da je uspeh za dete ukoliko nacrta krug u tom uzrastu. Sa mlađom nisam pokušavala. Takođe slova se rade u starijem uzrastu i ne učimo ih u vrtiću već samo radimo upoznavanje, oživljavanje bez pisanja, tako kaže zakon.

Međutim ukoliko vaše dete nešto traži da mu pokažete kao roditelj treba to da ispoštujete. Ako pokazujete detetu kako se crta, ako je zainteresovano za ovu aktivnost i traži od vas da mu crtate kao moje dete meni (srce, zvezdu, mesec, krug, oko, reč mama, tata…) onda ovo nije tačno. Za svoje dete povlačim ono što sam rekla, teorija u mom slučaju nije imala pravo.

Mogu reći da sam napravila malo istraživanje sa detetom. Upravo je nacrtao glavu, oči, nos, usta. Crta ih uz podsticaj (nacrtaj krug, oko, nos). Sve je to još uvek početak i biće nam potrebno dosta rada ali sve dok traži da mu se pokazuje  poštovaću i trudiću se da ga učim. Zna da napiše slovo “M”. Iznenadila sam se prijatno ovim napretkom i još jednom sam dokazala sebi da se radom sve postiže. Ali naravno samo ukoliko je i dete zainteresovano jer na silu ništa ne treba raditi već pratiti dete i osluškivati. Naučio je pravilno da drži olovku.

Kako smo počeli?

Sa godinu dana uzimao je hemijsku olovku. Dala sam mu papir, uz moju pomoć počeo je da šara. To je trajalo nekoliko dana. Zatim sam razmišljala šta mu je najpraktičnije za pisanje i odlučila sam se za flomastere. Lako ostavljaju šare i nisu oštri.

PET STVARI KOJE SU MI OLAKŠALE LIKOVNE AKTIVNOSTI SA DETETOM:

1) Pribor za crtanje držati na dohvat ruke deteta

Flomasteri i pribor za crtanje nam stoje na vidnom mestu i na dohvat ruke deteta. Od početka pustila sam ga da se igra sa njima, premeštao ih je iz kutije u kutiju (prvo sam mu pokazala) a zatim sam mu postavila mušemu na sred sobe, nekoliko belih papira i uz nadzor, napominjem uvek uz nadzor odrasle osobe, dajem mu da šara. Već neko vreme traži da crta, u početku je samo govorio šta želi da mu se nacrta a zatim je počeo i sam. Bilo je perioda kada je pisao i levom i desnom rukom. Obično sam mu olovku davala u desnu ruku ali kada bi je prebacio u levu nisam ga ispravljala. Smatram da će dete samo shvatiti koja mu je ruka jača za pisanje uz podsticaj roditelja ali nenametljiv.

Najveća greška je ukoliko je dete levoruko a odrasla osoba ga uporno “forsira” da piše suprotnom. Držao je olovku sa dva prsta, zatim naopako ali na kraju je shvatio kako mu je najlakše i sada je već pravilno drži.

2) Omogućite detetu različite podloge za crtanje

Crtamo na betonu kredama, na tabli piši-briši (odlična stvar za decu jer dete može samostalno da briše i piše ukoliko mu dozvolite), za stolom, na podu.

Nismo forsirali išli smo korak po korak. Sada već bira pribor za crtanje samostalno flomastere, drvene bojice, tempere.

3) Postavljanje i vraćanje pribora na svoje mesto

Postavljamo i vraćamo zajedno sve stvari na svoje mesto i to traje već 7. meseci. Napunio je 19 meseci, već mogu da ga pustim da donese sav potreban pribor za crtanje uključujući i mušemu koja je malo teža pa je zato često zajedno širimo i postavljamo na pod.

4) Dozvolite detetu da samo otvara i zatvara flomastere

Flomastere u početku nije mogao da otvori, učili smo. Najpre sam mu dozvoljavala da pokuša više puta sam pa zajedno i jednostavno je počeo to samostalno da radi. Takav je proces bio i za zatvaranje istih. Malo teže se otvaraju i zatvaraju ali uz vežbu detetu to nije teško, samo ga pustite da pokušava.

Na početku je bacao poklopce. Ponavljala sam svaki put zašto ne treba da baca, izgubiće… Odjednom je prestao sa bacanjem, počeo lepo da otvara, spusta poklopac pored sebe, zatvara, vraća u kutiju.

Mali je još i to interesovanje traje do pet min. Ruka mu lako odluta do poda, suprotne ruke, garderobe, lako se ispiše. Potrebno je podsećati ga gde se piše “samo po papiru” i to jedno pedeset puta.

5) Obezbedite prostor i adekvatno opremite dete

Može se šarati i na hameru ili bilo kom drugom papiru, mestu koje izaberete ali mi smo ovako odlučili, mušema se lako briše, koristiće nam kasnije i za druge likovne aktivnosti.

Dozvolite detetu da menja mesto crtanja neka to bude sto, pod, beton. Mi trenutno najviše na podu crtamo.

Pustite dete da istražuje, pratite ga, podstičite. Obucite mu nešto što će moći lako da se opere, sigurno će se ne namerno ispisati, kako odeću tako i ruke. Isecite mu donji deo kese i napravite kecelju, obucite mu vašu staru majicu. Opremite dete i prostor tako da možete zajedno da uživate u crtanju, slikanju bez ustručavanja i svakodnevnog opominjanja “nemoj tu, pazi tu”. Tako će brzo izgubiti interesovanje. Postavite novine, najlon kao podlogu. Ako vam je lakše zalepite papir selotejpom kako se ne bi pomerao. Jednom rečju ugodite sebi i detetu kako vi mislite da je najbolje. Ne nervirajte se, opustite se tako se najlakše uči.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *